1550049486 shutterstock 558453145

Защо се нуждаем от витамин А, как да си го набавяме най-добре?

vitamin a needs foods


Витамин А прави много повече от просто да подобрява зрението ви. Ето защо трябва да си осигурявате достатъчно – но не прекалено – от това много важно хранително вещество.

Когато стане дума за витамин А, човек вероятно първо се сеща за морковите и сладките картофи. Макар че оранжевите плодове и зеленчуци определено са източник на този витамин, те всъщност не са най-добрият източник. Това е така, защото растителните източници съдържат неактивната форма на витамин А и телата ни може би дори не успяват да я използват!

Ето какво трябва да знаете за този витамин и как да знаете, че приемате правилното количество от него.

Различните видове витамин А (и защо това е важно)

1550049486 shutterstock 558453145

Ние се нуждаем от витамин А за цялостно здраве, особено що се отнася до зрението, имунитета и репродуктивното здраве. Той също така помага за поддържане здравето на нашите бъбреци, бели дробове и сърце.

Съществуват две форми на витамин А: активна и неактивна. Активният вид, познат също като ретинол, се съдържа в животинските продукти, докато храните на растителна основа съдържат единствено неактивната форма.

За да извличаме витамин А от растителни храни като сладките картофи и морковите тялото се нуждае да преобразува бета-каротина в ретиноиди. Макар че човешкото тяло е създадено да извършва това преобразуване, процесът може да е доста тромав. Изследвания показват, че трябва да консумираме по четири единици бета-каротин, за да получим само една единица витамин А! Това означава, че трябва да ядем огромно количество богати на бета-каротин плодове и зеленчуци, за да си набавяме достатъчно.

Важно е също така да отбележим, че не всеки може да преобразува бета-каротина в ретинол. Телата на хората, страдащи от потисната щитовидна функция или от диабет, както и бебетата и децата не са способни да правят това много важно преобразуване.



Трите най-добри източника на витамин А

Макар че оранжевите плодове и зеленчуци са отлични за цялостното ни здраве, ние не трябва да разчитаме на тях за набавянето на необходимото ни количество витамин А. Обаче, важно е да отбележим, че трябва да се наслаждаваме на тези храни като редовна част от здравословната си диета. Заливайте богатите на бета-каротин храни с малко кокосово масло за да спомогнете усвояването на витамин А в неактивната му форма
Междувременно непременно си набавяйте обилно количество от тези най-добри източници на витамин А, които съдържат активната му форма:

Телешки черен дроб
черен дроб

Карантията е един от най-добрите източници на витамин А, който можете да откриете, а дори и малките количества ви предоставят голяма полза. 120 грама телешки черен дроб ще ви предоставят 19 000 МЕ – това е повече от необходимото ви количество за един ден! Въведете телешкия черен дроб бавно в храната си като добавяте по малко в супите и яхниите, които готвите като смесвате телешко от хранени на паша животни с обилно количество билки и подправки.

Жълтъци
egg yolk mask l

Яйцата от свободни кокошки са една от най-наситените с хранителени вещества храни, която можете да ядете и са чудесен източник на витамин А, здравословна мазнина, протеини и минерали. Започвайте деня си със здравословен омлет с бекон, гъби и спанак или просто разбъркайте няколко яйца в малко от много полезното масло ги!

Диво уловена сьомга

Диво ловените мазни риби като сьомгата са чудесен източник на ретинол, съдържайки 200 МЕ витамин А в порция от 120 грама. Сьомгата също така е чудесен източник на витамин D, още един мастноразтворим витамин, който е особено полезен в комбинация с богатите на витамин А храни. Приготвяйте си сьомга с моркови и сладки картофи, за да се зареждате със супер доза витамин А!

Ако статията ви е харесала,последвайте нашата фейсбук страница и споделете вашия опит в коментарите!

 

0
    0
    Количка
    Вашата количка е празна