7144ce89 bb7f 42c7 8006 1da36ed75fc3 768x512 1

11 съвета за предотвратяване на камъни в бъбреците

11 съвета за предотвратяване на камъни в бъбреците

Уролитиазата може да засегне всички възрастови групи, от новородени до възрастни хора.
Какви добри навици трябва да приемем, за да предпазим бъбреците си от камъни?


7144ce89 bb7f 42c7 8006 1da36ed75fc3

Уролитиазата е заболяване, свързано с образуването на камъни в бъбреците и / или други органи на пикочната система. Видът на уринарния камък обикновено зависи от възрастта на пациента. При по-възрастните хора преобладават камъните в пикочната киселина. Повече от 60% от камъните са смесени по състав. Уринарните камъни почти винаги се образуват в бъбреците, в уретера. В пикочния мехур те обикновено са вторични, т.е. произхождат от бъбреците. Камъните могат да бъдат както малки (до 3 мм – пясък в бъбреците), така и големи (до 15 см). В медицината има случаи, когато камъните тежат няколко килограма.

Уролитиазата е най-честата причина пациентите да се консултират с уролог

Когато бъбреците се напълнят с камъни, болката става непоносима и постоянна. Малките камъчета могат да се екскретират в урината, без да причиняват много дискомфорт. Неекскретираните камъни се увеличават по размер, забиват се в пикочните пътища и пречат на преминаването на урината. Големите камъни могат сериозно да увредят пикочните пътища. Ето защо превенцията на този проблем е много важна за здравето. Какви добри навици трябва да приема, за да предпазя бъбреците си от камъни?


1. Пийте достатъчно обикновена вода

Рискът от уролитиаза е два пъти по-висок сред хората, които не пият достатъчно вода на ден. Течността помага на бъбреците да прочистят тялото от метаболитни отпадъци. Ако не бъдат отстранени навреме, те кристализират и се превръщат в камъни.

Липсата на течност в тялото може да бъде показана от цвета на урината. Обикновено е тъмно жълто сутрин поради натрупването на отпадъци, които се произвеждат през нощта. Но ако тъмният нюанс продължава през целия ден, това показва, че тялото няма достатъчно вода. Количеството консумирана течност трябва да бъде средно 8-10 чаши. В допълнение към водата, този обем може да включва и други напитки и течни продукти.

Водата с лимонов сок е много полезна. Той помага да се увеличи количеството лимонена киселина в урината, което от своя страна предотвратява калция да образува неразтворима сол с оксалова киселина.

В същото време е важно да не се прекалява с водната диета, тъй като бъбречната функция може да бъде нарушена.

2. Яжте храни, богати на калций

Калцият трябва да се консумира пълноценно с храната

Намаляването на калция в диетата води до увеличаване на количеството оксалати (естери и соли на оксаловата киселина) в организма, което постепенно причинява уролитиаза. В червата калцият се свързва с оксалати, което им пречи да се абсорбират в кръвта и да проникнат в бъбреците. Според проучвания, консумацията на калций в храната спомага за намаляване на риска от камъни в бъбреците, докато консумацията на хранителни добавки с калций, напротив, увеличава риска от уролитиаза.

Поради тази причина се препоръчва да не се консумират калциеви добавки, а храни, богати на него (мляко, извара, кефир, сусам, пълнозърнести продукти и др. Слънчевите бани сутрин (около 15 минути на ден) също са полезни, за да помогнат на организма да произвежда витамин D, който е необходим за усвояването на калция.


3. Избягвайте диета, богата на оксалат

Редовната и изобилна консумация на храни, съдържащи оксалат, също увеличава риска от уролитиаза. Оксалатите предотвратяват усвояването на калция в организма, което води до образуването на калциеви оксалати, които се превръщат в камъни. Бъдете предпазливи с диети, богати на храни, съдържащи оксалат като киселец, спанак, ревен, къдраво зеле, целина, манголд, цвекло, шоколад, ягоди и др.

4. Ограничете солта в диетата

С напредване на възрастта трябва да намалите количеството сол, което консумирате

Богатите на натрий храни допринасят за натрупването на калций в урината и образуването на камъни в бъбреците. Калцият увеличава количеството на протеина в урината, което води до бъбречно заболяване.



В допълнение, излишният натрий в организма кара бъбреците да работят особено интензивно. В резултат на това те се износват бързо, което ги прави по-уязвими към болести. Като превенция на уролитиазата са подходящи диети с ниско съдържание на сол – не повече от 5 g на ден, което е около 1 чаена лъжичка. Вместо обичайната готварска сол е по-добре да използвате морска сол, както и подправки и ароматни билки.

Между другото, колкото повече сол консумира човек, толкова повече калций се отделя от костите му.

5. Яжте по-малко захар и подсладители

Храните с високо съдържание на захар и фруктоза създават благоприятна среда за образуване на камъни в бъбреците. Например, прекомерният прием на захар води до дисбаланс на минералите в организма, което пречи на усвояването на калций и магнезий. В някои случаи фруктозата може да се метаболизира в оксалат. Промишлените подсладители също са вредни, като намаляват бъбречната функция. Най-добре е да добавите естествен мед или стевия към чай и кафе.

6. Намалете приема на червено месо

Високопротеиновите храни могат да натоварят бъбреците

Прекомерната консумация на червено месо е много вредна за бъбреците. Изобилието от протеини увеличава метаболитното натоварване на бъбреците и нарушава баланса на азота в организма, което е вредно не само за бъбреците, но и за организма като цяло. Червеното месо е с високо съдържание на пурини, които стимулират производството на пикочна киселина в организма. Това намалява общото рН на урината. Високата концентрация на киселина в урината от своя страна създава благоприятна среда за образуване на камъни в бъбреците.

7. Упражнение за поддържане на здравословно тегло




Рискът от развитие на камъни в бъбреците също увеличава затлъстяването, така че редовните упражнения са много полезни за предотвратяване на камъни в бъбреците.

Физическата активност нормализира кръвното налягане, подобрява микроциркулацията на кръвта в бъбреците и като цяло намалява риска от хронично бъбречно заболяване. Проучванията на Американското дружество по нефрология показват, че редовните умерени упражнения намаляват риска от много фактори, свързани с камъни в бъбреците. За да направите това, достатъчно е да отделите около 30 минути за прости тренировки (бягане, ходене, колоездене, упражнения) пет пъти седмично.

8. Откажете газираните напитки

Пиенето на 2 или повече сладки напитки на ден води до бързо намаляване на бъбречната функция

Прекомерната консумация на захарни напитки с газ и сода увеличава риска от уролитиаза. Фосфорната киселина, съдържаща се в содата, подкиселява урината и допринася за образуването на камъни. Сладките газирани напитки също увеличават риска от хронично бъбречно заболяване.

9. Не пийте флуорирана вода

Пиенето на флуорирана вода е силно нежелан продукт за бъбреците. Доказано е, че редовната консумация на вода с изобилие от флуорид води до образуването на камъни в бъбреците. Един от признаците, че човек консумира твърде много флуорид, е обезцветяването на зъбния емайл или появата на характерни петна по него, които се приписват на състояние, известно като зъбна флуороза. Най-добре е да пиете бутилирана, утаена и преварена вода или да използвате системи за пречистване на флуорид.


10. Яжте много плодове и зеленчуци

Зеленчуците, плодовете и плодовете помагат за възстановяване на бъбречната функция

Диетите с акцент върху плодовете и зеленчуците са полезни за предотвратяване на камъни в бъбреците. Препоръчително е да се ядат най-малко пет порции плодове и зеленчуци дневно. Плодовете и зеленчуците, богати на магнезий, фибри, калий и антиоксиданти, ще помогнат за предпазване на бъбреците от натрупване на камъни.

11. Откажете цигарите

Цигарите са една от причините за намален приток на кръв в цялото тяло, включително бъбреците. Колкото по-малко кръв тече към бъбреците, толкова по-лошо работят.

Не отлагайте посещението при лекар, ако имате от време на време силна или остра болка в областта на долната част на гърба или ако имате затруднения при уриниране.
unnamed 1

НАУЧИ ПОВЕЧЕ ЗА
СЛИМ АКТИВ+
ВИЖ ТУК


Ако статията ви е харесала,последвайте нашата фейсбук страница и споделете вашия опит в коментарите!



0
    0
    Количка
    Вашата количка е празна